Kamyon ve otobüs grubu pazarında yaşanan hareketlilik MAN satışlarına yansırken marka elindeki tüm araçların satışını bitirdi. Hafif ticari araç gurubunda yeni müşterilere ulaşan marka için 2022 yılı geleceğin inşa edildiği yıl oldu. Bakım ve servis kampanyalarıyla müşterilerinin yanında olmayı sürdüren MAN, 2023 yılında pazarın benzer şekilde devam edeceğini planlıyor.

32 BİN ADETLE SON 10 YILIN EN BÜYÜK KAMYON PAZARI OLDU

MAN Kamyon ve Otobüs Kamyon Satış Direktörü Serkan Sara, Rusya-Ukrayna savaşının otomotiv sektörüne etkileri değerlendirerek, “Mayıs ayında ara verdiğimiz üretime Haziran’da yeniden başladık. Şu anda yıl sonu itabarıyla hedeflediğimiz satış rakamlarına ulaştık. Pandeminin etkileri çip kriziyle devam ediyor. Bütün olumsuzluklarına ragmen son 10 yılın en büyük pazarı oldu" dedi.

Sara özetle şunları söyledi:

12 ton üzeri kamyoh pazarı  32 bin adetlere gidiyor. Son iki üç senede yaşanan sıkıntılarından dolayı arz talebi karşılayamıyor. Hala yüksek taleple karşı karşıyayız. Kredi sıkıntıları devam ediyor. Kredilerde 12 ayın üzerinde kredi verilmiyor.

2021 yılında TG3 araçlarımız yılın araçları seçildi. Araçlarımız yaşam boyu maliyet konusunda büyük beğeni topladı ve müşterilerimize kar sağladı. Yakıt tüketimi en önemli faktörlerden bir tanesi. İddia ettiğimiz en düşük yakıtlı marka olma iddamızı gerçekleştirmiş olmaktan mutluyuz.

Üzüldüğümüz nokta yüksek talebe karşılık verememek oldu. Çok iyi bir ürün grubuna sahip olmak bizi mutlu ediyor. Uzatılmış bakım kampanyamız müşterilerimizden  büyük ilgi gördü.

2023 yılındaki kotaların hepsini satmış durumdayız. Başlamadan satış olarak biten bir yol oldu. Seçimler ülke için kritiktir. Seçime kadar bir değişim yaşayacağımızı düşünmüyorum. Seçimden sonra senaryolar değişebilir, firma olarak buna şimdiden hazırlık yapıyoruz. 2023 yılında  28 bin adetlik bir pazar bekliyoruz. Hazırlığımızı buna göre yaptık.

Önümüzdeki sene elektrikli ürün grubunu tanıtacağız ve 2024 yılında seri üretime başlayacağız. Şu andaki ürün grubumuzda 800 kilometre menzile sahip 45 dakikada şarj olan ürünlerimiz var.

Daha fazla kamyon üretmek  için bazı prosesleri değiştirdik. Önümüzdeki yıl daha fazla kapasite çıkaribek için Polanya fabrikamızda üretim süreçlerimizi bile değiştirdik.

Araz dağıtımını nasıl yapıyoruz? Filo müşterilerimizin peşinde değiliz en fazla sayıda müşterilerimizle araçlarımızı buluşturmaya çalışıyoruz.

HEDEFİMİZİN ÜZERİNDE SATIŞ YAPTIK

MAN Kamyon ve Otobüs Otobüs Satış Direktörü Can Cansu, güzel bir seneyi kapattıklarını, 2020 ve 2021 yılana göre araç yatırımlarının  daha fazla olduğu bir yıl yaşadıklarını anlattı.

"Planladığımızdan daha fazla pay alarak çıkmış olmanın gururunu yaşıyoruz" diyen Cansu şunları söyledi:

MAN Lion’s Citiy elektrikli olarak tasarlandı, CNG modelini de yaptık ve tüm yarışmalara elektrikli versiyonuyla katıldı. Geçen sene bu otobüsümüz yılın otobüsü seçildi. MAN ilk kez 10,5 metre otobüs yapkmaya başladı. İnşallah bunu 2024 yılında görmeye başlayabiliriz. Bu araçlarımızın satışına başladık. Belediye memnuniyeti hat safhada. 550 kilomere menzile çıkabiliyor ve 45 dakikada hızı şarj olabiliyor.

860 lara giden belediye otobüs pazarında 130 otobüs satışı yaptık. Bu hızın seçimlere kadar gideceğini düşünüyoruz.

Seyahat otobüsü pazarı ilk 6 ay durgundu ancak ikinci yarıyıl çok hareketli geçti. Ciddi sıfır ve ikinci el otobüs dar boğazına gidiyoruz. 3 gün öncesine kadar 2022 model otobüs satıyorduk. Seneye de bu hareketi bekliyoruz. 2022’de 590 adetlik pazar olacak. 2023 yılının ilik çeyreği için ciddi talep var. Yılın ikinci yarısı belirsiz. İlk 6 ay bu seneki pazarı getirirse 550-600 arası pazar olacağını tahmin ediyoruz.

ARZIN BU KADAR AZ TALEBİN BU KADAR YÜKSEK OLDUĞU BAŞKA BİR DÖNEM OLMADI

Müşteri Hizmetleri Direktörü Aydın Yumrukçal, yıllardır bu sektörün içerisinde olduğunu ve böyle bir yıl görmediğini belirterek, "Arzın bu kadar az talebin bu kadar yüksek olduğu bir dönem olmadı" dedi.

"Bu dönemde müşteri hizmetlerine büyük görev düştü çünkü yeni araç bulunmazken mevcut araçların seferde tutulası çok önemliydi" diyen Yumrukçal şunları aktardı:

Müşterilerimize 2 yıl garanti veriyoruz bu ciddi avantaj sağladık. Mevcut müşterilerimizi servislerimize çekerek onlara destek olduk. Bakım garantisinde rakipsisiz ve 3 yıl sabit fiyatla bakım paketi sunuyoruz. Onlara böylece finansal stabilite sağlamaya çalışıyoruz. Bu kampanyalarla müşterilerimizin yanında olmayı ve yaşam boyu iş ortağı olmayı hedefliyoruz. Sloganımız müşterilerinin işini kolaylaştırmaktır. Bunun için kampanyalar yaptık. Bakım kampanyalaları, yedek parça kampanyaları yaptık. Yerinde hizmetler vermeye başladık.

Alman usülü bir kampanya ile yüzde 90 işçilik indirimi yapıyoruz. 2023 yılında da kampanyalımız devam edecek.

HAFİF TİCARİDE GELECEĞE YATIRIM YAPTIĞIMIZ BİR YIL OLDU

MAN Kamyon ve Otobüs Hafif Ticari Araç ve İkinci El Satış Direktörü Cumhur Kutlubay, hafif ticari araç satışlarını büyütmek istediklerini belirterek, "Yeni olduğumuz için tedarik sorunları ile baş etmek daha zor oluyor. İstediğiniz araçları sunamıyorsunuz. Alabildiğimiz kadar araç aldık ve bunların hepsini müşterilerimize sunduk. Elimizdeki imkanları doğru şekilde kullandığımızı düşünüyorum. Doğru müşterilere araç vererek geleceğe yatırım yaptık" dedi.

Kutlubay değerlendirmesinde özetle şunlara değindi:

Ekspres taşımacılıkta büyüyen bir pazar pay var. Bütün araçlarımızı sattım. 2023 yılı için bu sene getirdiğimiz aracın 3 katı kadar kota aldık. Ancak daha fazlasını almaya çalışacağız.

Araç veremediğimiz müşterilerimize takastan elimizde olan araçları verdik. Bu gecikmelerin kısmen de olsa önüne geçmeye çalıştık. Minibüsten doğan açığı diğer araçlarla kapatmaya çalıştık. Ekspres taşımacılığa yönelik talep vardı biz de çok sayıda müşteriye araçlarımızı tanıtmaya çalıştık. Karavanda ÖTV indirimi yapıldı bununla birlikte taleplerde ciddi artış oldu. Biz de buraya 4x4 araçlar sunduk. 9.3 metreküpten 17 metreküpe kadar araçlarımız var. Ürünlerimiz iyi müşterilerimiz memnun. Bir artımız da satış sonrasında sunduğumuz imkanlar. Bu sene minibüsün de eklenmesiyle eksiksiz bir ürün gamımız olacak.

2023 yılı yine zor olacak. Çok karamsar değilim. Seçime kadar bir bocalama olabilir ama beklediğimiz satışların olacağını düşünüyorum.

Yeni bayilerle ve servislerle ağımız güçlendi. İkinci elde TOP 100 ile kurumsallık getiriyoruz. Herkes ikinci el yapıyor ama biz buna kurumsal yapı kazandırmaya çalışıyoruz. Aracın satışında ciddi ekspertiz sürecimiz var. Bu sayede de başarılı bir sene oldu.

İkinci el otobüste çok iyi bir yıl oldu ve elimizde araç kalmadı diyebilirim. Kamyon ve çekicide de hızlı bir yıl oldu. Aldığımız araçların hepsini hızlı olarak sattık. 12 ay sıfı faizli kampanyalar düzenledik ve satışlarımızı artırdık. İnşaatta bile yüzde 10 artış sağladık.